För Zardo handlar bättre affärer om långvarigt uthållig tillväxt och lönsamhet. Värdeskapande, etik, moral, miljö, hälsa etc. parat med kortsiktiga ekonomiska perspektiv.
Att balansera lång och kort sikt är en utmaning som de flesta känner igen sig i och brottas med. Hur brukar Zardo hantera detta? Framförallt handlar det om att ha som utgångspunkt att båda dimensionerna måste hanteras och att det finns möjligheter i ett sådant förhållningssätt.
Gör de långsiktiga frågorna till dagliga angelägenheter…
Det handlar mycket om att utveckla strukturer för det löpande arbetet som göra att man dagligen både kan och måste ha ett öga på såväl kartan som på vägen. Detta kräver en större involvering av personalen i stort i de långsiktiga frågorna. Men, också att se på sin affär med kreativa ögon, hur andra har lyckats, ”stjäla” idéer från andra etc. Att undvika den egna branschen eller värsta konkurrenten som modell för den egna utvecklingen brukar vara till stor hjälp.
Ofta saknas det långsiktiga perspektivet som en del av de dagliga frågorna, utan något man i bästa fall tar tag i en gång om året. En risk är att de kortsiktiga och långsiktiga besluten inte går hand i hand, eftersom de hanteras vid olika tidpunkter – en timing fråga. Dessutom, med den höga förändringstakt som råder idag riskerar vi att förutsättningarna för de långsiktiga frågorna har förändrats så mycket över tiden att vi knappast känner igen oss när det är dags för det ”årliga” strategiarbetet.
På Zardo jobbar vi med arbetssätt och hjälpmedel som flätar samman det korta och långa perspektivet.
I vårt utvecklingsarbete fokuserar vi på tre huvudsakliga dimensioner för att skapa BÄTTRE AFFÄRER:
- TILLVÄXT — Ökade intäkter, baserat på ökad attraktion
- EFFEKTIVITET — Göra rätt saker vid rätt tillfälle på rätt sätt
- MÄNNISKOR — Rätt kultur, fungerande grupper och motiverade individer
Delarna hänger ihop och är direkt beroende av varandra. De understödjer varandra och interagerar! När dessa aspekter är starka och fullt ut samverkar, kan vi uppnå målet med BÄTTRE AFFÄRER.